Mindenki hallott már a Kékszalagról, a Balaton legnagyobb vitorlás hajóversenyéről. No de hallottatok-e már a Balaton három híres versengő testvéréről? A Nemere II, a Lillafüred és a Sirocco kalandos életüknek és igényes felújításuknak köszönhetően kétségtelenül a Balaton leghíresebb klasszikusai közé tartoznak.
A hajók a balatoni 22-es, 30-as és 40-es cirkálók nagyobb testvéreinek számítanak. A nemzetközi osztály előírásának megfelelően megépített 75-ös Schärenkreuzer típushoz tartoznak. Tervezőjük a füredi gyár vezérigazgatója, Hankóczy Jenő volt, aki a fő vonalait és méreteit rajzolta meg a hajónak, majd Wágner Jenő végezte el a részletes tervezést. A három cirkáló körülbelül 8,5 tonnás hajók, több mint 18 és fél méter hosszúak és 20 méter magas árbócukon olykor több mint 250 m2 vitorla feszül. A vízkiszorításuk közel 9,3 tonna, tőkesúlyuk pedig 4,8-5 tonna.
Építésük kezdetekor már bőven dúlt a második világháború, a legidősebb tagot a Nemerét 1942-ben rendelte a balatonfüredi hajógyártól Dr. Márkus Antal textilgyáros, és 1944 júliusában került vízre. Ezalatt az idő alatt két a hajó két testvérének gyártása is megkezdődött, azonban ők már csak a háború befejeztével kerültek vízre, 1946-ban és 1950-ben. A Nemere volt az egyetlen, ami egész életében versenyhajóként vitorlázhatott. Hivatalos neve valójában Nemere II, mivel ugyanezen a néven már volt egy 40-es cirkáló a Balatonon. A hajó hétszer állt rajthoz a Kékszalagon, és ebből 5-ször győzelmet aratott. Legendás 10 óra 40 perces rekordját 1955-ben futotta, és ezt a következő 57 évben nem tudták megdönteni. Németh István kormányozta a hajót, amit jelképesen 1 Ft-ért bérelt tulajdonosaitól.
A második 75-ös eredetileg a Big Boy nevet kapta, és 1950-ben kezdte életét. A cirkálót eredetileg kétárbócosra építették, és tengeri használatra szánták. Azonban a távolkeletre való szállítása közben az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) lecsapott rá. A hajót lefoglalta, a legénységet pedig letartóztatta azzal az alaptalan váddal, hogy a csörlők és a veretek aranyból voltak. Ezek után a cirkálót a balatonföldvári pártüdülőhöz vitték, ahol Dicső Győzelem néven igen dicstelen módon sétahajózásokra volt csupán használva egészen 1979-ig. Ekkorra ugyanis annyira leromlott az állapota, hogy kiemelték a vízből, és 1982-ig a Vasas SC telepén tárolták. Ezek után Papp János, Veszprém megye akkori párttitkára elajándékozta a zánkai úttörőtábornak a hajót, és az ottani dolgozók már el is kezdték felmérni, hogyan lehetne virágosládát vagy mászókát készíteni belőle. Szerencsére vitorlázók közbeléptek, és műemlékké nyilváníttatták. Felújítások után kapta meg mai nevét, a Sirocco-t. Izsák Szabolcs, olimpikon és Kékszalag győztes, mentette meg a hajót. Így 1993-ban végre versenyhajó lett a 75-ös cirkálóból. Testvérével azonban már nem tudott versenyezni, mivel a Nemere ekkor már csupán rendező hajóként volt használatban.
A Nemere állapota azonban egyre jobban romlott, végül Láng Róbert vásárolta meg, Cittel Lajos vezetésével felújíttatta a Navalia műhelyben. A cirkáló régi fehér teste helyett lakkozott mahagóni palánkozást kapott, és tikfa fedélzetet. 2000-ben bocsátották újra vízre. Azonban ekkor, a Sirocco került partra, és a Dimenzió Biztosító kezébe került, akik vállalták a felújítást. A második testvér felújítását is szintén Cittel Lajos vezette, és 2004-ben került ismét vízre. Azóta a hajóépítő az egyetlen, aki kormányozza versenyeken a cirkálót.
A Lillafüredet 1944-ben kezdték el építeni, sétahajózási célokra készült vaskorlátokkal és alacsony árbóccal.
„Szegény Lillafüredet fejedelmi hajónak tervezték, de beleszületett a szocializmusba. Impozáns testét rusnya nagy kajüt, fedélzetét padok sokasága rondította, szürke igáslóként vitte az utasokat évtizedeken át.”
Forrás: Arcanum/Veszprémi Napló, 2012.
1950-ben került vízre és lassan degradálódott az állapota, majd 2009-ben, akárcsak két idősebb testvérét, a Navalia műhelyben Cittel Lajos vezetésével újították fel. A Lillafüred testvéreitől eltérően nem lakkozott mahagóni testű lett, hanem fehérre festett oldalt kapott, mivel teste fenyőből készült. A három testvér a 2012-es Kékszalagon versenyezhetett először egymás ellen 62 évvel készülésük után.
Tervezésükkor a leggyorsabb versenyhajóknak készültek, azonban első közös versenyükön már idejétmúlt klasszikusoknak számítottak. Kétségtelen viszont, hogy ezek a hajók maradtak a Balaton legnagyobb és legszebb ékkövei.
Források: likebalaton.hu, Audi H2O magazin 2017, wikipedia.org