A Kármán Tódor Kollégium lakói közül mindenki hallott már az igen kemény szabályozásokról a hőfejlesztő eszközök behozatalával kapcsolatban vagy a komoly büntetésekről, amit a legkisebb tűzveszélyes helyzet okozásáért lehet kapni. Tény és való, hogy az Irinyi József utcai épület a szokásosnál is komolyabban veszi a tűzesetek elleni védelmet és ezek sajnos nem alaptalan elővigyázatosságok.
A kollégium 2003. február 25-én élte át élete egyik legkomolyabb tűzesetét. A felújítások előtt a kollégium folyosójának legutolsó lépcsőházában szemétledobó járat volt kiépítve, ami a hulladékot levezette az alagsori két köbméteres szemetesbe. A történéseket elindító szikráért egy cigaretta csikk volt a felelős. A hetedik és a nyolcadik emeleten kidobott hulladék feltorlódott a szemétledobóban melyet az említett csikk felgyújtott. Miután a járatot eldugító szemét kiégett és leesett, a két köbméteres hulladéklerakó is lángra kapott és hamar az egész kollégiumot elárasztotta a füst.
„Mikor a Goldmann György téren átjöttem, arra figyeltem fel, hogy nagyon sok tűzoltó autó szirénázik a Petőfi híd felől. Gondoltam is magamban, hogy valahol valami nagy tűz lehet. Aztán ahogy közeledtem a kollégium felé, észrevettem, hogy füstfelhő van a Kármán felett és nagy tömeg áll az épület előtt.”
Trábert Dóra hajdani kollégiumi lakó
A baleset idején körülbelül hatszáz hallgató tartózkodott az épületben. Az akkori kollégiumi igazgató Dr. Horváth Béla (Béla bácsi) elismerően szólt néhány bentlakóról, akik hősiesen porral oltókkal azonnal nekiláttak a tűz eloltásának, azonban a sok füst miatt nekik is hamar el kellett hagyniuk az épületet. A baleset idején gondot jelentett még, hogy a kilenc emeletes épület legfelső szintjén lakattal zárva volt az ajtó, amely a tetőre vezetett, így a füst elől menekülő bentlakók nem tudták használni a vészkijáratot. Végül az ablak betörésével jutottak ki a tetőre, ahol a tűzoltóság daruk segítségével mentette le a hallgatókat.
A menekítés és a szintről-szintre való átvizsgálás után nagy teljesítményű ventilátorokkal szellőztették át a kollégiumot. A hallgatók ezalatt a BKV négy csuklós buszán várhatták, hogy visszatérhessenek az épületbe, amit néhány órával később meg is tehettek. Abban az időben stresszlevezetés gyanánt, a legtöbb lakó kihasználta az alkalmat egy kis iszogatásra, amit a közeli kocsmákban ejtettek meg.
„… mint a többség, én sem maradtam ott álldogálva várakozni, hanem a kezdeti izgalmak után elleptük a környező kocsmákat (pl. ICSA, DRÖNK) és spontán bulizás lett belőle, ameddig nem kaptuk a hírt, hogy vissza lehet menni a kollégiumba.”
A baleset halálos áldozatot szerencsére nem követelt, azonban huszonhét sérültet láttak el a helyszínen és tizenötöt kórházba szállítottak, akiket rövid megfigyelés után haza is engedtek.
A tűzeset jelezte, hogy az épület felújítását nem lehet tovább halasztani. Nem sokkal utána bele is fogtak a munkálatokba, viszont ekkor csak a felső 4-5 szint vizesblokkjainak korszerűsítését végezték el. Később nekiláttak az épület teljes rekonstrukciójának is. A Műegyetem az Épületszerkezettan Tanszék munkatársait Vörös Ferencet, Sebestyén Ferencet és Sebestyén Tamást bízta meg a tanulmányterv, illetve a kiviteli tervek elkészítésével. A munkálatok 2007-ben fejeződtek be és azóta is új arcát viseli a kollégium.
Forrás: origo; ma.hu; epiteszforum.hu