Fenntarthatóság a jövő energiaiparában címmel online beszélgetést szervezett a MOL-csoport. Vajon mit tehet egy zöldebb jövőért a magyar multinacionális olaj- és energiaipari vállalat? Ezt a témakört járták körbe a cég szakértői egy jó hangulatú panelbeszélgetés keretében.
Az esemény moderátori szerepét Gönczi-Nagy Judit, a MOL vezető fejlesztési szakértője látta el, a panelvendégek pedig egy-egy területet képviseltek: Petrényiné Szabó Krisztina, Downstream Üzletfejlesztéséért és Menedzsment Támogatásért Felelős Vezető; Czikora Tamás, Csoportszintű Mobilitás Vezető; Kapes Dávid, Csoportszintű Kutatás & Termelés Üzleti Támogatás és CAPEX Menedzsment Vice President; Borbély Ede, Csoportszintű Megújuló & Energia Hatékonysági Menedzsere; valamint Sverla Viktor a MOL-csoport Stratégiai Igazgatója.
A MOL több, mint olajipari vállalat
Vajon mi jut eszébe egy laikusnak, ha a MOL nevét meghallja? Néhány évvel ezelőtt még legtöbb ember fejében valószínűleg a benzinkutak jelentek meg elsőre, a MOL viszont ma már ennél jóval többet jelent! Benzinkutak helyett ma már töltőállomásokról beszélhetünk: ide már nem csak tankolni jönnek az emberek, hanem kávézni, megpihenni, és már nemcsak benzint, hanem akár elektromos áramot is be tudnak tárazni az úton lévők. A MOL Fresh Cornerekben kávéval és a hot-doggal, pizzával és szendvicsekkel várják az ügyfeleket. De hogy pontosan milyen területekre fókuszál a MOL és milyen innovációs megoldásokat használ, azt a panelbeszélgetésből tudhattuk meg.
Az új irányok: hatékonyság, fenntarthatóság, alternatívák
A 2016-ban elfogadott, az üzleti irányokat 2030-ig kijelölő stratégiában új területként jelent meg a mobilitás: üzemanyag literek helyett kilométerek értékesítése került a fókuszba, hiszen az, hogy a fogyasztók milyen jármű segítségével közlekednek, az folyamatosan változik. Erre válaszolva ma már 200 ultra- és gyorstöltője van a MOL-nak Közép-Európában, amiket a MOL Plugee márka alatt kínál az úton lévőknek. Ezt kiegészíti az alternatív mobilitás szolgáltatás: „5 000 autót üzemeltetünk egy flottamanagement szolgáltatás részeként. Ebbe tartozik a LIMO közösségi autó nagyjából 450 autója, illetve üzemeltetünk 350 buszt is Magyarországon, például Budapesten a 3-as metró pótlását biztosító Mercedes-buszok is hozzánk tartoznak. Emellett pedig lehetővé tesszük több mint 2000 BUBI bicikli fenntartását.”- ismertette Czikora Tamás.
Az üzemanyagok és a műanyag jövője
De ha már töltőállomás és autók, akkor mi a helyzet a fosszilis üzemanyag leváltásával? A MOL is arra számít, hogy a fosszilis anyagoknak a részaránya jelentősen csökkenni fog. Továbbá egyre több lesz a megújuló alapú, például bioüzemanyag, illetve várhatóan az üzemanyagmix diverzitása fog növekedni. A megújuló áram és a zöldhidrogén már valós opciókat jelentenek, de ezen felül számos olyan alternatíva van, amelyek lehetséges jövőbeni üzemanyagok lehetnek.
A kőolaj egy másik hasznosítási iránya a petrolkémia, a műanyaggyártás. A műanyag fajlagosan könnyebb, a legtöbb esetben gazdaságosabban is előállítható mint a helyettesítő anyagok. Ezen felül olyan minőséggel lehet felruházni, amilyen az adott felhasználási területre szükséges. Azonban jelenleg az életciklus végén a felhasználás nem megoldott. Amit tehetünk, hogy a műanyagot körkörössé tesszük, tehát újra felhasználjuk, abból energiát, újra alapanyagot nyerünk, és így minimálisra csökkentjük a környezetterhelését. A MOL-csoport több mint egymillió tonna műanyag alapanyagot gyárt és értékesít. Ennek köszönhetően a csomagolóipartól az autóiparon át, az építőiparon keresztül mindenhol megtalálhatóak a MOL műanyag alapanyagai. Ez a cég másik nagy transzformációs iránya.
Alternatív energia
Ehhez csatlakozva Borbély Ede ismertette azt az tényt, amit szintén nem sokan tudnak, hogy a MOL Magyarországon öt helyszínen 30 megawattnyi napelemnek az üzemeltetésével is foglalkozik. Emellett Horvátországban további napelemparkokat, illetve szélerőműveket tervez telepíteni. Tudjuk, hogy a legtisztább és a legzöldebb energia, az a nem felhasznált energia, de ha már fogyasztunk, akkor a cég igyekszik a tevékenységét kevesebb energiafelhasználással megvalósítani. Ennek érdekében pedig komoly beruházás indul majd.
Mindezek ellenére a széndioxid kibocsátás még egy ideig biztosan velünk marad, hiszen jelenleg még nagy szükség van a kőolajra és a földgázra, ez adja a jelenlegi energiánknak az alapjait. A fenntarthatóság azonban megköveteli, hogy olyan területek, mint az olajkitermelés is dolgozzon alternatív megoldásokon. „Sokszor olvasni, hogy >>Oil Industry is a Dirt Industry<< ezért mi a termelési oldalon azon dolgozunk, hogy hogyan tudnánk ezen változtatni. Amiben nagy potenciált látunk, az a CCUS, vagyis a Carbon Capture Utilisation and Storage, amelynek a lényege, hogy a szén-dioxidot eltároljuk a meglévő föld alatti olaj- és gáztározókban, és ezáltal csökkentjük a szén-dioxid légkörbe jutását” – mondta el Kapes Dávid.
A jövő stratégiája
Sverla Viktor a MOL-csoport Stratégiai Igazgatója a vállalat hosszú távú stratégiai céljairól beszélt. „Nekem volt szerencsém 2016-ban meghirdetett Enter Tomorrow stratégia készítését, kidolgozását, illetve az idén bejelentett frissítését koordinálni. A stratégiánk célja, hogy a tevékenységünket egyre fenntarthatóbbá tegyük. Hogy két mérföldkövet említsek, 2030-ra 30%-kal szeretnénk csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásunkat, 2050-re pedig az európai zöld megállapodással összhangban nettó zéró karbon kibocsájtással szeretnénk üzemelni.”
A stratégiai igazgató elmondta, hogy valószínűleg a legtöbben úgy tekintenek a MOL-ra, mint olajtermelő vállalatra, ahova biztos olaj-, vagy vegyészmérnököket keresnek. Ez részben igaz is. Azonban a fenntarthatóság előtérbe kerülésével folyamatosan bővül a vállalat fókusza: újabb és újabb tevékenységek integrálását tervezik, mint például az újrahasznosítás tovább növelése, a hulladékgazdálkodás, vagy a hidrogén alapú megoldások. Ezekhez most is és a jövőben is szüksége lesz a vállalatnak mérnökökre, informatikusokra, jogászokra, közgazdászokra, operátorokra stb. A zöld energiára való átállás, az emberiségnek talán az eddigi legnagyobb kihívása. Ebben nagyon nagy szerepe van az olaj-, és az energiaiparnak is, hiszen ezek a vállalatok azok, amelyek a megoldásokat szállítani tudják, a technológiákat telepíteni és működtetni képesek. Ezen új megoldások megtalálásához pedig nyitott, kreatív munkavállalók kellenek, akik szeretnének változtatni, és ők maguk is készek változni, fejlődni, tanulni.
A MOL, mint munkáltató
„A MOL egy olyan komplex hely, ahol összetett problémák vannak. Maga az iparág is nagyon összetett, elképesztő kihívásokat tartogat. Én éppen ezért vagyok motivált, mert tudom, hogy minden héten valami komoly probléma megoldásában vehetek részt.” – foglalta össze saját élményeit Borbély Ede.
A panelvendégek összességében egyetértettek abban, hogy a MOL-nál kezdeni a karriered olyan, mint egy igazi utazás: rengeteget lehet tanulni, mindezt nemzetközi környezetben, egy összetartó közösség részeként.
Szívesen indítanád karriered a MOL-csoportnál? Tudj meg többet a GROWWW frissdiplomás programról! A MOL-csoport fiatal pályakezdői meséltek a programról és saját tapasztalataikról egy Facebook live keretében.
Az cikk eredetileg a Zyntern blogján jelent meg.