Május 6-án, szombaton került megrendezésre immáron jubileumi, X. alkalommal az Aventics Nemzetközi Pneumobil Verseny Egerben. A kellemes májusi időben az Érsekkertbe kilátogatókat ha nem is a benzingőz illata, de sűrített levegő hangja biztosan megcsapta.
A mára hagyományosnak mondható versenyen – a versenykiírásból idézve – olyan pneumatikus járművek és pilótáik mérik össze képességüket, amelyek a sűrített levegő energiáját pneumatikus vezérlő és végrehajtó elemeken keresztül viszik át a nyomatékot a hajtott kerekekre. A megmérettetés fővédnöke az Emberi Erőforrások Minisztériuma, de a kiemelt támogatók között találhatjuk Eger MJV Önkormányzatát, a Boscht, a Rexrothot, a Schaeffler-csoportot vagy a ZF-t is. A megnyitón Marcus Mayer, az Aventics pénzügyi igazgatója is külön köszönetét fejezte ki a verseny támogatóinak, hogy évről évre megvalósulhat ez a kiváló rendezvény. Daniel Korioth, a magyarországi Bosch-csoport vezetője is háláját tolmácsolta a szervezőknek, a támogatóknak a verseny életre hívásáért, valamint a mérnökhallgatóknak és felkészítő tanáraiknak a részvételért. Emellett az EMMI képviseletében is köszöntették az ifjú mérnököket.
A magas színvonalon, profin megszervezett verseny több száz látogatót, érdeklődőt vonzott, akik a Forma-1-es kommentátornak, Szujó Zoltánnak és a verseny műszaki vezetőjének, Bolyki Ferencnek a szakértő tolmácsolásában izgulhatták végig a pneumatikus járművek versenyét. A családokra, laikusokra is figyelmet fordítottak a rendezők, hiszen több háttérprogrammal, kvízzel, veteránautó kiállítással is készültek.
Az idén közel 50 csapat nevezett, amelyek közül kb. 20 hazai, a többi pedig további 6 országból (Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia) érkezett. A Műegyetemet idén 5 csapat képviselte: a GT3 Tanszékhez köthető Műszakik két pneumobillal, míg a MOGI a Löködönc csapat két, valamint a Kakukktojás egy járművével volt jelen – róluk még később. A csapatok három kategóriában versenyeztek: távolsági, ügyességi és gyorsulási. Az első versenyszám során minden csapat adott mennyiségű sűrített levegőt kapott, a cél min. 15 km/h-s átlagsebesség mellett a lehető legnagyobb távot megtenni úgy, hogy közben 3 vezetőcserét végre kell hajtani csapatonként. Az ügyességi feladat során adott pályát kellett minél rövidebb idő alatt teljesíteni, végül a gyorsasági futamban egy egyenesben kell a legnagyobb végsebességet elérni.
A verseny idén először külföldi csapat(ok) sikereit hozta. Az összetett verseny győztese a lettországi BEST-Riga csapata lett, akik mind a távolsági, mind a gyorsasági számot első helyen teljesítették. Emellett majdnem 52 km/h-s sebességükkel az övék lettek a legnagyobb végsebességet elérő jármű. Az ügyességi számot a lengyelországi Gdanskból érkező PG Power csapata nyerte. A második és harmadik helyezéseken a Debreceni Egyetem és kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem csapatai osztoztak. Az utóbbi három év alapján számított egyetemek közötti versenyt a Pallasz Athéné Egyetem vezeti a Műegyetem és Debreceni Egyetem előtt. Bíz(z)unk benne, hogy a jövő évben csapataink eredményes szereplésével újra visszakerülhetünk a dobogó legmagasabb fokára!
Műszakik – a hagyomány kötelez
A Műszakik csapata a legrutinosabbak között található, hiszen a versenysorozat eddigi minden évében képviseltették magukat. Ez idő alatt sok szép eredményt értek el, többek között a távolsági futam abszolút rekordját is ők tartják még 2015-ből 12 990 méterrel, amelyet idén 106 méter híján majdnem sikerült beállítani. Emellett mind a három kategóriában többszörös győztesek, valamint számos innovációs különdíjat is a magukénak tudhatnak.
Az idei versenyen két csapattal indultak a senior kategóriában. Ebben az osztályban már olyan végzett mérnökök versenyeznek, akik korábban normál kategóriásként részt vettek a küzdelemsorozatban, s most régi járművükkel állnak újra rajthoz. Ők teljesen más elbírálás alá esnek, eredményük nem számít bele az abszolút versenybe, tehát hiába értek el majdnem 13 km-t a távolsági futamban, a 7,4 km-t elérő lett csapat végzett az élen.
A Popóc pneumobilt Kovács Imre Ádám vezette, ez az ötéves gép kb. 20. versenye volt. A megvalósításában 4-5 ember vett részt, és mint megtudhattuk, nevét a „túl tudományosan hangzó” proporcionális szelep műhelyben használt becézése után kapta. A Kanóc pneumobil Dienes Alpár vezetésével a távolsági futamban majdnem rekordot döntött, ám az ügyességi futamban sajnálatos módon leesett a hajtásért felelős lánc, így nem tudott értékelhető eredményt felmutatni. A pneumobil a nevét pedig az egyik dimenziójukban jóval nagyobb kiterjedéssel rendelkező alkatrészekre a műhelyben alkalmazott kanóc szakkifejezés után kapta.
Mint azt Horváth Mátétól, a csapat egyik tagjától megtudhattuk, mindannyian nagyot profitáltak a Műszaki Pneumobil Csapatban töltött évekből. Géptervezőként olyan gyakorlati tapasztalatra tettek szert, amely sokkal szélesebb látókörű mérnökökké tette őket. A csapat jelen lévő mind a 6 tagja mára a célgép tervezés területén helyezkedett el, ahol igen hasznos a pneumatikában való jártasság.
https://www.facebook.com/muszakikpneumobilteam/
Löködönc – a feltörekvő jövő
A MOGI Tanszékhez köthető csapat idén második alkalommal vesz részt a Pneumobil versenyen. A tavalyi évben elkészült járművük felújítása mellett az idei alkalomra egy új járművet is hoztak, amelyet minden területen fejlesztettek. Pintér Zoltán, a csapat egyik tagja elmondta, hogy az ősszel kezdődött tervezés után a gyakorlati megvalósítás márciusban indult be, s a két részletben zajlott alkatrészbeszerzés után főként a verseny előtti utolsó két hétben készítették el az új járművet. Ekkor átlagosan napi 10 órát építették a gépet, többször aludtak bent az Egyetemen. Sajnos az új autón az utolsó napokban egy hajtáselemet ki kellett cserélni, amelyet így a régi vázhoz nem tudtak megfelelően rögzíteni – ez az egri megmérettetésen meghibásodáshoz vezetett. A régi autójuknak az első fékei fogtak be a távolsági futamon, míg az ügyességin a Löködönc I. hátsó kereke hajlott el.
A Pneumobil Versenyen való részvételben ők is a gyakorlatközpontúságot emelték ki. Nem elméleteken keresztül kell egy-egy problémakört megérteni, hanem a gyakorlat után láthatják annak elméleti alapjait. A közös munka során előbb mindenkinek meg kellett találnia a helyét a csapatban, össze kellett csiszolódni, azonban mára ez megoldódott. Megtudhattuk, hogy a megfelelő anyagi források fellelése is sok időt emészt fel, kevés a megbízható szponzor. Zoltán kijelentette, az idei kisebb kudarcok után a jövőbeni céljuk mindenképpen felvenni a versenyt a Műszakik csapatával mind a három megmérettetésben.
A Löködönc csapat videója: https://www.youtube.com/watch?v=CLFxGTWyfmw
https://www.facebook.com/LokodoncTeam/
http://lokodonc.hu
Kakukktojás – rutin és sikeresség
A Kakukktojás a korábbi Gyalogkakukk csapat utódja, évek hosszú sora óta végeznek – sokszor a Műszakikkal igen szoros csatákat vívva – a dobogós helyezések valamelyikén. 2013-óta ötből négyszer elnyerték az elérhető legnagyobb díjat, így kijelenthető, hogy sikerült egy megbízható és időtálló konstrukciót alkotniuk. Idén ők is a senior kategóriában versenyeznek, lévén, hogy már mindnyájan dolgoznak. Emiatt a versenyre való felkészülés sem állt többől, mint az jármű leporolásából és a gumik felfújásából.
Ennek ellenére jellegzetes, „ráhasalós” pneumobilukkal idén is remekül szerepeltek. Jelentős időkülönbséggel hagyták maguk mögött a juniorokat az ügyességi mellett a gyorsulási futamon is, de a távolsági versenyszámban is a képzeletbeli dobogó harmadik fokára állhattak fel.
A Pneumobil Versenyről a szakmai fejlődés lehetőségén kívül a versenyhangulatot is kiemelték. „A megmérettetés minden évben vérpezsdítő F1-es hangulatot varázsol a boxutcába, amelyre ha egyszer rákap az ember, nehezen tud lemondani róla a következő évben”- mondta Komancsik Norbert, a csapat egyik tagja.
Ma a Gyalogkakukk és Kakukktojás csapatokból négyen is a MechatroMotive Kft.-nél dolgoznak, amelyet az elődcsapat tagjai alapítottak, így ha valahol mélyen is, de megmaradt a pneumobilos kötődés és az igaz barátság. A jövőt illetően elmondták, hogy bár a munka mellett nem jut idejük fejlesztésekre, tele vannak innovatív ötletekkel, amelyet a későbbiekben egy nagyot álmodni merő juniorcsapat hasznosíthatna.
Nem csalódhatott az, aki a 14. hét előtti szombati napot Egerben, a Pneumobil Versenyen töltötte. Én már nagyon várom, amikor jövő májusban újra elrajtol a mezőny az Érsekkertben, de nem kell addig sem pneumobilok nélkül maradni, hiszen a Gépészkar csapatai szeretettel várják a lelkes és érdeklődő hallgatókat.
2017. évi X. Aventics Pneumobil Verseny BME GPK-s csapatai:
Műszakik
Dienes Alpár
Horváth Máté
Ihász Dániel
Kovács Imre Ádám
Szabados István
Szabados Tamás
felkészítő tanár: Farkas Zsolt
Löködönc
Antal Zoltán
Bodor Bálint
Csáki Máté
Kaszás Dániel
Katona Mátyás
Pintér Zoltán
Polgár Balázs
Lajkó Csaba
felkészítő tanár: Czmerk András, Szabó Tibor
Kakukktojás
Farkas Zsolt
Himes Ádám
Lugosi Viktória
Komancsik Norbert
felkészítő tanár: Czmerk András, Szabó Tibor
Bővebb információért nézzétek meg a TV EGER riportját займ на карту 30000 на 12 месяцевaz eseményről!
forrás: pneumatika.hu; pneumobil.hu
fotók: Farkas Zsolt, Pintér Zoltán