Tegnap este a Kalorikus Gépek Szakosztály jóvoltából a Totalcar három ikonikus figurája: Winkler Róbert, Bazsó Gábor és Vályi István ellátogatott a Kármánba, hogy elmeséljék, hogyan is lehet valakiből autós újságíró. Már a Facebook-esemény visszaigazolásaiból látszott, hogy itt bizony igen nagy az igény egy ilyen előadásra, ennek megfelelően megtelt az aula, sőt az emeletről is csüngtek le az emberek. Mi is ott ültünk a tengernyi ember között, hogy elmesélhessük nektek a látottakat/hallottakat, no meg persze azért, hogy tanuljunk is valamit az újságírásról.
Bazsó Gábor szelfizik a gépészekkel
Szó volt a többek között Totalcar szebb és kevésbé szép időszakairól, az indulásról és minden másról, ami a Totalcart Magyarország első számú autós újságává tette. Kvázi egy Totalcar történelemórát ülhettünk végig, körülbelül úgy, mintha Árpád vezér mesélne a Honfoglalásról. Igen részletes képet kaptunk mindhármójuk történetéről, hogyan is keveredtek bele az autós újságírás világába. Az elmondottak alapján egyikőjüknek sem az volt a gyermekkori álma, hogy autókat próbáljon ki és erről írjon cikkeket (bár valljuk meg, elég jól hangzik).
De hogyan is lehet valakiből autós újságíró?
Az első számú szabály, hogy szeresd, amiről írsz, legyen ez a hobbid és a mindened, csináld akkor is, ha nem fizetnek érte. Erre jó példával szolgál Vályi István és Bazsó Gábor története, ugyanis mind a kettőjüket autós fórumokon írt hozzászólásaik alapján keresték fel munkalehetőséggel (Winkler Bazsót, majd Bazsó Vályit).
Talán ugyanilyen fontos, hogy írj jól. „Ezt nehéz megfogalmazni, valaki mitől ír jól, legegyszerűbben úgy lehetne megfogni, hogy ha valaki olvassa az írásod, annak okozzon örömet és várja a következő mondatod, ne azt, hogy mikor van vége cikknek.” – hangzott el Winkler Róberttől, aki azt is elmondta, hogy akár már egy bekezdésből látszik, hogy ki tehetséges és ki nem: „Nem kell megenni egy kiló büdös húst ahhoz, hogy tudjuk, hogy az szar.”
Ne azért akarj autós újságíró lenni, hogy autókat próbálj ki. Ezt ahhoz hasonlították, mintha valaki csak azért tanulna meg gitározni, hogy csajozzon vele és nem a zene szeretetéért. Ehhez sokkal nagyobb elkötelezettségről és kitartásról kell tanúbizonyságot tenni.
Jó hírem van viszont azon hölgyek számára, akik ilyen területre készülnek, ugyanis nekik sokkal könnyebb dolguk lehet ezen a pályán karrierjük beindításában, mivel elég ritkaságszámba megy a női autós újságíró. Ez valószínűleg azért van, mert elég kevés nő van, aki annyira oda van az autókért, ami egy ilyen munkához létszükség.
A trió és moderátoruk (Dobai Attila) beszélgetnek
Mi nem kell egy ilyen munkához? Nem kell nagyon érteni az autókhoz. Pusztán arról az érzésről kell írni, amit neked az adott autó vezetése nyújt, nem kell, hogy értsd mi duruzsol a motorháztető alatt. Elmondásaik alapján a Totalcar egyik alapszabálya az volt, hogy nem teheti be a szerkesztőségbe senki olyan a lábát, akinek papírja van arról, hogy ért az autókhoz. Azt is bevallották, hogy ezt a szabályt már áthágták, szóval nyugodjon meg mindenki, a gépészek előtt is nyitva áll az út.
Kaptunk ám egy jó tippet is, mégpedig azt, hogy blogoljunk! Ha írsz a témában néhány bejegyzést és valaki felfigyel rád, könnyen egy tesztautó kormánya mögött találhatod magad. Szóval aki érez ingerenciát arra, hogy autókról írjon, az ragadjon billentyűzetet és vesse monitorra gondolatait. Erre például egy tökéletes felület lehet a Káté blog is, várjuk a vállalkozó szellemű jelentkezőket!
Összességében egy tanulságos és nagyon jó hangulatú beszélgetést hallgathatunk végig, szerintem eléggé átjött az életérzés, milyen is lehet autós újságírónak lenni.
Köszönjük szépen Winkler, Bazsó és Vályi uraknak, hogy elfogadták a meghívást és szórakoztatták a gépészeket. Szintén köszönjük a Kalorikus Gépek Szakosztálynak, hogy tető alá hozta az egész esemény!
Köszi srácok!