Mozigépész – FERTŐZÉS (Contagion)

Szereplők: Marion Cotillard, Matt Damon, Kate Winslet, Jude Law, Laurence Fishburne, Gwyneth Paltrow.

Fényképezte: Steven Soderbergh. Látvány: Howard Cummings. Írta: Scott Z.  Burns. Rendezte: Steven Soderbergh

 

Az igazi veszély nem az égből jön, az igazi katasztrófát nem elképzelt képregény-gonoszok ígérik – a baj itt él köztünk. Egy vírus mutálódik, kissé átalakul, és – hála a modern világnak – felfoghatatlan sebességgel terjed el az összes kontinensen.

Egy családanya (Gwyneth Paltrow) távol-keleti üzleti útjáról hazaérve rosszul lesz. Előtte egy házasságon kívüli viszony miatt valahol az USA-ban megszakította az útját. Ő az első beteg: amerre járt, a megállíthatatlan fertőzés újabb gócai alakulnak ki. Előbb csak a Távol-Keleten és az USA-ban, majd a világ egyre több pontján. A betegség gyorsan támad, és nincs ellene gyógyszer.

Néhányan azonban nem adják fel a harcot: megpróbálnak gyorsabbnak lenni a láthatatlan ellenségnél, hogy akár saját életük kockáztatásával is mentsék azt, aki még menthető. Önfeláldozó orvosok küzdenek a vírussal, az üzleti érdekekkel, a lelkes amatőrökkel, az idővel. Miközben ők is ki vannak szolgáltatva a betegségnek…

 

Az Ocean’s filmek rendezője, az Oscar-díjas Steven Soderbergh Brazíliában, Dubaiban, Hongkongban és az Egyesült Államokban forgatott fantasztikus sztárgárdájával. A Bourne-ultimátum forgatókönyv-írója Marion CotillardMatt Damon, Kate WinsletJude Law, Laurence Fishburne és Gwyneth Paltrow számára írt szerepet.

 

Mozibemutató: 2011. október 13.

Gyártó: Warner Bros.

Színes, szinkronos amerikai film

Játékidő: 106

Korhatár: 16

Hivatalos oldal: http://contagionmovie.com/

Hivatalos magyar nyelvű honlap: http://www.fertozesafilm.com

Facebook oldal: https://www.facebook.com/pages/Fert%C5%91z%C3%A9s-A-film/205545256163215?skip_nax_wizard=true

KRITIKA A KÁTÉ NOVEMBERI SZÁMÁBAN! 


 Így készült… „FERTŐZÉS”

Egy utas belenyúl a chipszes tálba a reptéri bárban, majd átadja a hitelkártyáját a pincérnek. Egy üzleti találkozó kézfogások sorával kezdődik. Egy ember elköhögi magát a zsúfolt buszon…

Egyetlen találkozás. Egyetlen érintés. És a halálos vírus útra kel.

Amikor Beth Emhoff (Gwyneth Paltrow) visszatér Minneapolisba Hong Kong-i üzleti útjáról, azt gondolja, az időeltolódás miatt tör rá hirtelen gyengeség. Két nappal később meghal a kórházban, és az orvosok azt mondják az események előtt döbbenten álló férjének (Matt Damon), hogy fogalmuk sincs, miért halt meg.

Hamarosan más emberek is ugyanazokat a tüneteket észlelik magukon: köhögés, láz, lebénulás, agyvérzés… és végül halál. Minneapolisban, Chicagóban, Londonban, Párizsban, Tokióban, Hong Kongban gyorsan szaporodik a megbetegedések száma: négy, tizenhat, több száz, több ezer ember betegszik meg, a járvány határokon söpör át, mivel számtalan emberi interakció táplálja csupán egyetlen átlagos napon is.

Globális járvány tör ki.

Az amerikai CDC kutatói lázasan próbálják megfejteni a halálos vírus kódját. A CDC igazgatóhelyettese Cheever (Laurence Fishburne) annak ellenére, hogy személyesen is érinti a dolog, próbálja eloszlatni az egyre növekvő pánikot, ezért elküldi egyik bátor fiatal orvosát (Kate Winslet) a tűzvonalba.

A növekvő pánik kellős közepén, melyet azok a kétségek is tetéznek, hogy nem tudni, lesz-e ellenszer, és hogy azt ki kapja meg először, Dr. Leonora Orantes (Marion Cotillard) az Egészségügyi Világszervezet egyik munkatársa megpróbálja felgöngyölíteni a fertőzésláncot, és eljutni a járvány forrásához.

Mivel a halálos áldozatok száma egyre nő, és ezzel egyidejűleg a társadalmi normák is összeomlani látszanak, az egyik aktivista blogger (Jude Law) azt kezdi terjeszteni, hogy a közvéleményt nem tájékoztatják a teljes igazságról. Ezek a hírek tovább növelik a paranoiát és a félelmet, amik hamarosan éppolyan fertőzőek lesznek, mint maga a vírus.

Ne beszélj senkivel. Ne érj senkihez. Maradj távol az emberektől.

„Mindig is izgalmasnak találtam megfigyelni az embereket egy-egy valódi probléma megoldása közben, különösképpen, amikor a megoldás határidőhöz van kötve, és a tétek a legmagasabbra kerültek” – mondja Steven Soderberg rendező, akinek új filmje olyan dolgokról vet fel kérdéseket, mint hogy mi történhet személyes, országos és globális szinten, ha egy ismeretlen, virulens, halálos betegség kezd elterjedni. Hogyan kezdődött? Hogyan terjed? És hogy lehet kezelni?

A Fertőzést egy beszélgetés inspirálta, amiről Soderbergh úgy véli, „bárkit megérintett volna.” Mialatt az előző projektjükön, Az informátor!-on dolgoztak, Soderbergh és a forgatókönyvíró Scott Z. Burns sokat utaztak. Burns így emlékszik erre vissza: „Stevennel sok időt töltöttünk repülőgépeken, és sokat beszélgettünk arról, milyen gyakran tűnnek betegnek az emberek, amikor utaznak. Innen jött az ötlet, hogy bemutassuk, milyen sebezhetőek az emberek a nyilvános helyeken. Azt hiszem, mikor egy betegség lever bennünket a lábunkról, mindannyian hajlamosak vagyunk elgondolkodni, ki mindenkivel beszéltünk, kik mellett üldögéltünk és kiket érintettünk az elmúlt napokban. Ilyen az emberi természet.”

Elég a gépen egy fertőzött utas vagy egy baktériumokkal teli tárgy érintése, amit aztán a szemünkbe dörzsölünk, és máris elkaphat minket valami náthaszerűség. Ám a rendező és munkatársa azon kezdtek spekulálni, hogy mi lenne, ha ezek az ártatlan kölcsönhatások valami sokkal rosszabbat okoznának. Mi lenne, ha világszerte villámgyorsan terjednének ezek a halálos érintések?

Az emberek meghalnak, mielőtt megtudnák, mi döntötte le őket a lábukról.

Még ennél is aljasabb dolog, hogy lehetetlenség megmondani, kivel kerültünk kapcsolatba a fertőzés és a szimptómák megjelenése között eltelt időben, vagy hogy ki lesz a következő.

Matt Damon, aki a film egyik központi karaktere, és aki több gyümölcsöző együttműködésben vett részt Soderbergh-gel, mondja: „Steven filmje szikár és ugyanakkor pörgős. Egy olyan témánál, mint ez, nagyon fontos a ritmus megtartása, hisz meg kell mutatni a fertőzés terjedésének spirális mozgását, és a betegség előretörésének egyre gyorsuló tempóját. Ő pontosan tudja, hogyan tartsa egyben a történetszálakat, és hogy azok hol metsszék egymást, hol találkozzanak a megfelelő időben. A történet valóban állandó mozgásban van.”

„Ritka eset, hogy olyan filmet készíthetsz, aminek a története minden embert megérint, és ugyanakkor izgalmas thrillerré áll össze – mondja Soderbergh. – Amikor Scottal beszélgettünk arról, hogy egy járványról kéne filmet csinálni, úgy gondoltam, annyi minden történt már a világban, az orvostudomány és a technológia olyan fejlett mára, hogy ultrarealisztikus módon kell megközelíteni a témát. A sok kutatómunka után egészen másképp látom az emberi érintkezéseket. Egyszerűen nem lehet elmerülni ebben a világban, és úgy tenni, mintha mi sem történt volna.”

A tudatosság, elővigyázatosság, ami erősödik, ahogy terjed a vírus, ez az egyike a film témáinak.

A Fertőzés ijesztő mind intellektuális, mind zsigeri szinten, mivel a fikció mögött megalapozott, valós tudományos lehetőségek rejlenek, valamint a film valós drámákra világít rá, amikor megmutatja, emberek és kapcsolatok miképpen képesek egyik napról a másikra radikálisan megváltozni. „Fontos, hogy ezek a karakterek valóságos embereknek tűnjenek, és ne csak az orvost vagy a szakembert lássuk bennük – mondja Kate Winslet, aki a film története szerint az egyik elsőként azonosított betegcsoport mellett dogozik orvosként. – Hús-vér emberek szemén keresztül tekinthetsz be a járvány világába.”

„Az antibiotikumokra rezistens szuperbaktériumok és a biológiai anyagokkal szemben mindig meglévő valós aggodalmak közepette szinte semmit nem kellett kitalálnunk, hogy még félelmetesebbé tegyük a történetet – mondta Gregory Jacobs, Soderbergh produkciós partnere. – Szeretem a jó zombifilmeket, de nem hiszem, hogy igazak lennének. Az a hatás, ami a mi filmünkben működik, az éppen a ’veled is megtörténhet’ érzésből fakad, hiszen a vírus, a fertőzés lehetősége jelen van a leggyengébb náthában is, amit bármikor elkaphatunk. A történetbeli emberek teljesen normálisak, teszik a dolgukat, és terjesztik a vírust anélkül, hogy ennek tudatában lennének. Senki nem jön rá, hogy van ok aggodalomra, amíg kritikus nem lesz a helyzet. Ám akkor már túl késő.”

Michael Shamberg és Stacey Sher producerek egyformán fontosnak tartják, hogy ez a film a legősibb félelmeinket és a túlélési ösztönünket szólítja meg. „Megmutatja, hogy nemcsak az a baj, hogy megdöbbentő méretekben szivárog be a vírus a lakosság körébe, hanem hogy az élet napról-napra megváltozik, a jól ismert dolgok hirtelen félelmetessé válnak, beleértve a saját otthonodat is, a barátaiddal pedig rettegsz találkozni” – magyarázza Shamberg.

A szakértők szerint napokban mérhető, míg az ilyen katasztrofális események elérik azt a pontot, amikor a társadalom elkezd felbomlani. Az üzletekből kifogyott az élelmiszer, bankok, iskolák, benzinkutak bezárva, határok lezárva. És bár a krízis helyzet képes együttérzést kiváltani az emberekből, a valóságban sokkal gyakoribb a pánik, a paranoia és a törvénytelenségek megjelenése, amik gyorsan önmagukban is fenyegető veszéllyé válnak.

„Azt hiszem, ez a film egyszerre lesz megrázó, drámai és kicsit nyugtalanító – mondja Jude Law. – Olyan dolgok is fontosakká válnak, amikről nem féltétlenül gondolkodsz nap mint nap. Hogy ne érj például a kilincsekhez, köhögj a kezedbe… Hirtelen apró dolgok kerülnek a tudatod előterébe .”

Sher magyarázza: „Steven mindig kérdezte, ’Mi lenne hiteles, hogyan történne mindez valójában?’, mert a valóság sokszor ridegebb és megrázóbb, mint bármi, amit el tudunk képzelni, ki tudunk találni.” Ezt szem előtt tartva, a filmesek felhívták a CDC-t és más fertőző betegségekkel foglalkozó szakembereket, és felkérték őket, hogy legyenek a projekt technikai tanácsadói. Ennek köszönhető, hogy a filmmel kapcsolatban „nem is az a fő kérdés, hogy mindez valóban megtörténhet-e, hanem csupán az, hogy mikor.”

Burns egyetértve idézi: „Az 1918-as spanyol nátha 50 millió embert irtott ki, a világ akkori népességének egyötödét, többet, mint amit az I. világháború. A fertőzések expanenciálisan terjednek, ami azt jelenti, hogy harminc lépésben eljutunk az egy esettől az egymilliárdig.”

Burns megtudta, hogy szinte minden héten felfedeznek egy vírust. „Ez 52 új golyót jelent a fegyverbe, ami az emberi faj ellen irányul minden évben” – kommentálja ezt az értesülését.

„Ami az igazán ijesztő ebben a filmben, az az, hogy ami benne történik, bármikor bekövetkezhet, vagy már zajlik is” – mondja Ricky Strauss producer.

De a tudomány és a statisztikák csak egy részét adják a sztorinak. Soderbergh igyekezett olyan történetet létrehozni, ami epikus és bensőséges is a félelmetessége mellett. Nyomon követi a járvány előrehaladását több személyes nézőpontból is, olyan sorsok mentén, amik párhuzamosan futnak, és befolyásolják, de nem feltétlenül metszik egymást. Ily módon a Fertőzés nemcsak átlagemberek és szakemberek áldozatos munkájáról, bátorságáról ad képet, hanem az olykor elhibázott személyes, érzelmi alapú döntéseik következményeiről is, amelyek szembesítik őket azzal, kik is ők valójában. A történet során, jegyzi meg: „Minden karakter szembesül életének néhány problémás aspektusával, amik nem kerültek volna felszínre, ha a betegség nem jelenik meg.”

A történet középpontjában a Damon alakította karakter, Mitch Emhoff áll, aki családos ember, és akinek hazatérése rémálommá válik, amikor látnia kell, hogy felesége Beth (Gwyneth Paltrow) visszatérve üzleti útjáról az első beteg lesz, akit meghal egy halálos rejtélyes betegségben – méghozzá olyan gyorsan, hogy elbúcsúzni sincs ideje tőle.

Amikor Beth-t felboncolja a helyi patológus, azonnal figyelmezteti a CDC-t. Ott elkezdődik a keresés a lehetséges válaszok után, a kutatók összehasonlítják a tüneteket más újabb halálesetekkel, elemzik a mintákat, próbálják meghatározni, mekkora a fenyegetettség, ha ilyen gyorsan terjed a vírus. Mindeközben a CDC igazgatóhelyettese, Dr.Ellis Cheever (Laurence Fishburne) a várakozás helyett, mely hosszútávon talán több embert menthetne meg, a teljes körű tájékoztatás következményeit mérlegeli.

Cheever irányítása alatt Dr. Erin Mears (Kate Winslet) buzgón elfogadva élete első igazán rangos feladatát az elsők közt érkezik a fertőzött területre. Ám munkája kockázatát egyikük sem képes átlátni. Ezzel egyidejűleg az Egészségügyi Világszervezet (WHO) munkatársa, Leonora Orantes (Marion Cotillard) epidemológus Genfben új eseteket fedez fel a világ más területein, és egy világtérkép segítségével igyekszik mihamarabb rekonstruálni Beth utolsó napjainak történéseit, hogy ily módon eljusson a vírus születésének helyéhez, és kideríthesse az első beteg kilétét.

Mivel a vírus gyorsan fejlődik, és láthatatlanul, könyörtelenül, válogatás nélkül irtja az embereket, feltűnik a színen egy másfajta fertőzés, ami Alan Krumwiede (Jude Law) újságírónak köszönhető, aki azt terjeszti a különböző hírcsatornákon, hogy a kormány eltitkolja az igazságot, sőt, talán még a lehetséges gyógymódot is. Bár Krumwiede felvetései jogosak, módszerei mégiscsak a pánik tüzét szítják, amivel „hozzájárul, hogy a film még izgalmasabb és egyúttal elgondolkodtatóbb legyen.”

„A történetnek része az az út, ahogyan az információk terjednek, hasonló utakon, mint a vírus: aki megkapja és tovább viszi, már kicsit másképpen adja tovább. És Krumwiede ennek a folyamatnak a megtestesülése. Nagyon fontosnak tartottuk megmutatni az információ áramlás problémáit, valamint azt, hogy ebben a helyzetben a félretájékoztatás ölni is tud” – magyarázza Soderbergh.

Az első beteget azonosították

Mitch Emhoff: Hívni kell a mentőt. A feleségem…

„Steven elküldte a forgatókönyvet azzal a megjegyzéssel, hogy: ’Olvasd el ezt, aztán menj, mosd meg a kezed’ – mondja Matt Damon nevetve. – Egy idegenekkel teli nézőtéren biztos vagyok benne, hogy ugyanez a gondolat suhan át az emberek fején.”

A színész úgy írja le az általa játszott Mitch Emhoff karakterét: „mint egy átlagembert, aki felveszi a harcot a járvánnyal. Nagyon rövid időn belül elveszíti a feleségét és a rábízott mostohafiát a vírusnak köszönhetően. Egyetlen túlélő családtagja marad, a 15 éves lánya, Jory, akit minden áron védelmezni akar.”

Soderbergh ezt így magyarázza: „Mitch nem orvos vagy tudós, így fogalma sincs, mi is történik körülötte, és így lényegében minket reprezentál a történetben. Nagy kihívás volt megőrizni a karakter dinamikáját úgy, hogy ne játssza túl a szerepét, és Matt ebben nagyon nagyot alakított. Azonnal megértette, mire törekszünk. Soha nem látjuk őt ’játszani’, ’színészkedni’. Nincs az alakításaiban hiúság, önteltség, egyszerűen olyan, mintha a kamerák ott sem lennének.”

„Mitch olyan átlagembert testesít meg, amilyenek a nézőtéren is ülnek – mondja Sher. – Őt nézve elgondolkodsz, mit tennél meg te a családodért és a túlélésért, és ha volna hozzá elég bátorságod.”

A félelem és kiszámíthatatlanság problémája Emhoff és a lánya kapcsolatát sem hagyja érintetlenül. Damon erről azt mondja: „Nagyon könnyű volt elképzelnem a szituációt, mivel én magam is apa vagyok. Annak ellenére, hogy ilyen rendkívüli dolgokon mentek keresztül, még a tipikus szülő-tinigyerek problémákkal is meg kell küzdeniük. Ez a konfliktus sok izgalmas pillanatot eredményez a történetben.”

Mitchnek mindemellett a feleségéről megtudott igazságokkal is szembe kell néznie.

Bár Beth már a film elején meghal, továbbra is kulcsfontosságú figurája a filmnek, hiszen a járvány lényegében vele kezdődött. Soderbergh mondja: „Beth történetét fokozatosan ismerjük meg, ahogy a filmbeli nyomozás halad előre. Ő a vírus rejtélyének a kulcsa, csak rajta keresztül juthatnak el az igazsághoz. Mindeközben a nézők is egyre több mindent megtudhatnak valódi kilétéről.”

Paltrow elismeri, hogy az általa megformált karakter szerencsésnek tekinthető abból a szempontból, hogy egyike az első áldozatoknak, hiszen a túlélőknek szembesülnie kellett a fájdalmasabb kihívásokkal: „Elgondolkodtató, hogy mit tennénk, amikor elfogy az élelem és a víz. Azt kérdezed magadtól, hogyan viselkednél egy ilyen válságos helyzetben. A mostani társadalom annyira ráutalt a saját infrastruktúrájára, hogy attól félek, igen csak nagy bajban lennénk.”

Cheever: Tehát van egy vírusunk, és nem tudjuk kezelni, és nincs rá oltóanyagunk.

Ennek a folyamatnak a sarokköve a CDC igazgatóhelyettese, Ellis Cheever, aki vezető szerepet tölt be a gyorsan terjedő válság közepette a védelemben, tájékoztatásban és a válság politikai kezelésében. Laurence Fishburne szerint: „Ő okos, hiteles srác, az értelem megtestesítője. Az egyetlen, aki képes az emberekkel elhitetni, hogy mindent az ellenőrzése alatt tart, így azt gondolhatják, hogy a legjobb kezekben van az ügy és nem sokára rendben lesz minden.”

Cheever szorosan együttműködik a főnökével, Lyle Haggertyvel, és bár mindketten orvosok, sőt barátok, és közös cél lebeg a szemük előtt, azért néha másképp látnak dolgokat. Haggertyre nagy hatással van katonai múltja, ami befolyásolja döntéseit. Bryan Cranston mondja: „Érzékeny döntéseket kell hozniuk, melyeknek globális hatásai vannak. Ezért nagyon óvatosnak kell lenni, a tovább gyűrűző hatások miatt jól meg kell fontolni, hogyan tájékoztatunk más országokat. Minden nagyon speciális és háromszorosan ellenőrizendő.”

Vezetése alatt dolgozik az a kutatócsoport, amelyik az idővel versenyezve kísérli meg kifejleszteni a vakcinát a kórokozó ellen, mely mindig egy lépéssel előttük halad.

Míg Hextall és csapata versenyt futnak az idővel, hogy megtalálják a választ ezekre a kérdésekre, Cheever foglalkozik a médiával. Az elvárások nyomása alatt mérlegelnie kell, hogy mely információkat osztja meg az emberekkel, és melyeket tartja vissza stratégiai okokból, hogy ne okozzanak több kárt, mint hasznot.

Cheever mindig is követte a protokollt, és sosem feledte, hogy a hivatal titkait meg kell őriznie. De amikor titkos információhoz jut, ami azt jelenti, hogy élet vagy halál lesz az osztályrésze a nőnek, akit szeret, akkor mélyen magába néz, és választás elé kerül: elmondja-e neki, amit tud, mielőtt hivatalosan bejelentik a járványt. Aubrey jelent számára mindent. Bízhat benne, hogy nem mondja el másnak. De, a forgatókönyvíró Burns elismeri: „Ahogy a vírust nem tudod megőrizni, úgy egy titkot is nehéz megtartani magadnak.”

„Ez a dilemma valós problémája a karakternek – magyarázza Fishburne. – Az ő pozíciójában kötelessége, hogy megvédje a köz érdekeit, és ezt a felelősséget nagyon komolyan veszi. De mint ember, a családja iránt vannak kötelességei. Szóval, ellentmondásos helyzetbe kerül, és nagyon kemény választás elé állítja a történet.”

Cheever helyzete tovább bonyolódik, amikor felkéri Dr. Erin Mearst, a Járványügyi Hivatal tisztviselőjét, hogy folytasson vizsgálatokat a fertőzött területen. Noha a feladat megtisztelő, amit komolyan szeretett volna és meg is érdemelt Dr. Mears, Cheever azzal is tisztában van, hogy ezzel a feladattal nagy valószínűség szerint alkalmazottja halálos ítéletét is aláírta.

Mears szerepében Kate Winslet úgy gondolja, a kezdő tisztviselőt az sem tartotta volna vissza, ha már az elején tudja, milyen kockázatot vállal. A szerepét tanulmányozva Winslet sok időt töltött a CDC-nél, és találkozott idősebb és fiatal EIS tisztekkel, akiktől szerette volna megtanulni, hogyan élheti át igazán a szerepét. „Azt mondták, hogy mindenekelőtt teljesen ennek a munkának kell szentelned magad. Ez azt jelenti, hogy sokszor feláldozod az alvást, a társasági életet, a saját biztonságodat. Ezek olyan emberek, akiket ki lehet küldeni háborús övezetekbe, ahol számítani lehet járványok kitörésére. És a félelem ezekben a küldetésekben nem megengedett érzelem. Ha félnek, meg kell tanulniuk megszabadulni tőle.”

A történetben Mears párja a genfi Dr. Leonora Orantes. Mivel a betegség megjelenik Londonban, Hong Kongban, Tokióan és más városokban szerte a világon, Orantes elkezdi vizsgálni és követni az egyidejű eseteket, nyomon követi a járvány útját. „Ám amíg a moziban minden száguld előre, addig Orantes visszafelé tekint az időben, a kezdeteknél próbálja megfejteni a rejtély nyitját, eljutva oda, ahol az létre jött” – mondja Shamberg.

Cotillard mondja: „Ő Beth Emhoffnál kezdi. Ő volt az első, akiről tudják, hogy a vírus áldozata, így Orantes az ő múltjában indul útnak. Szerencséje van, hogy manapság a videó kamerák világában sok mindent rögzítenek, így első dolga, hogy tanulmányozza azokat a felvételeket, amiket a szállodában, liftben, kaszinóban rögzítettek.”De még így sem könnyű. „Rá kell jönnöd, hogyan jött létre kontaktus két ember között, és tudni, mindkettő megbetegedett-e, de lehet az is kérdés, hogy kettőjük közül melyikük fertőzte meg a másikat.”

Orantesnek továbbá tudnia kell, mik a lehetséges következményei a vizsgálatoknak, és hogy mit árulhat el diplomáciailag a világ színpadán. „Furcsa és különös szituációkkal kell megküzdeni a tudomány és kulturális sokszínűség színpadán” – mondja Soderbergh.

Krumwide: Először volt két ember, aztán négy, majd tizenhat. Három hónap alatt egymilliárd. És mi efelé tartunk. Az igazságot eltitkolják a világ elől.

Míg a nemzetközi kutatócsoportok keresik az igazságot, a konfrontálódó szabadúszó újságíró, Alan Krumwide saját kutatást folytat. Riporteri ösztönét kombinálva a hivatalos dolgok iránti kóros bizalmatlanságával, mindehhez hozzáadva drámai érzékenységét, létrehozza saját bloggját, hogy elmondja az igazságot a növekvő járványról… legalábbis ahogy ő látja.

„Ő úgy hiszi, hogy az embereknek joguk van tudni, mi az igazság, különösen, ha ekkora horderejű dologról van szó, és ő volt az első, aki rájött, hogy az az ember, aki meghalt egy Tókió-i buszon, az első volt a vírus áldozatai közül. Van bátorsága kiállni a meggyőződéséért, de a büszkesége és az egója gyakran inkább akadályozza, mint segíti ebben a munkájában. Szétküldi a neten a történeteit, és nem mindig vigyáz arra, hogy ennek mik lehetnek a következményei” – mondja Law.

„Krumwide-nek sok mindenben igaza van – mutat rá Soderbergh. – De messze nem mindenben. És mivel az információi nagyon is húsba vágóak, az emberek nagy tömegekben fordulnak a bloggjához válaszokért. Ahogy a betegség terjed, úgy nő az előfizetői bázisa, a szerény kezdetektől először 2 milliós, majd 12 milliós nézettségre tesz szert.” „Ahogy egy új vírus is egy embertől terjed el a többire, ugyanúgy Krumwiede is képes egymaga elindítani a pánik és a félelem vírusát” – kommentálja Burns.

Krumwiede összetett és tagadhatatlanul karizmatikus karakter, ecseteli Soderbergh. „Jude és én beszéltünk bloggerekkel, akik a kormányzat ellen dolgoznak, és akik az ilyen összeesküvés elméleteknek nagy barátai, megnéztük, hogyan néznek ki, hogyan viselkednek, dolgoznak. Mindenképpen szerettünk volna egy messianisztikus vonalat is belevinni a karakterbe.”

„Ami igazán érdekes, hogy mi sem tudhatjuk, mennyiben van igaza a bloggernek – mondja Jacobs. – A kormány valóban rejteget valamit, és az a gyógynövény alapú gyógyszer, amiről beszél, valóban működne? Úgy gondolom, mi mind azt gyanítjuk néha, hogy nem mondják el nekünk a teljes igazságot dolgokról, és ebben az értelemben Krumwiede képviseli a közönség nézőpontját.”

„De, végső soron ő mégiscsak átlép egy határt” – teszi hozzá Law.

Orantes: Nézd meg ezt. Ez egy átvitel. Most már csak azt kell kiderítenünk, hogy milyen irányba.

Soderbergh egyszerre jegyzi a Fertőzés című filmet rendezőként és operatőrként. Munkája során a legújabb RED digitális kamerát használta, és „éjszakánként megvágta az elkészült anyagot, így jól láthatta, mit is dolgozott aznap” – meséli Sher.

Az egyik kulcsfontosságú jelenet a Makaó kaszinóban játszódik, de mivel a forgatás tilos a játékasztaloknál, létrehoztak egy ugyanolyan termet a Jumbo Étteremben Hong Kongban. „Amikor Steven besétált a szobába, azt gondoltam, ’Ó, ne!’, mert láttam, hogy tetszik neki, és már láttam is a csapatom jövőjét, ahogy hordjuk a további felszerelést az étterembe kínai dzsunkán.”

További hasznos forgatási helyek voltak Hong Kongban: a nemzetközi reptér, a Hotel Intercontinental, a Princess Margaret Kórház, valamint a Star Ferry fedélzete.

A forgatócsoport aztán átköltözött Chicagóba és környékére, mely Minneapolist, ahol Emhoffsék élnek, és Atlantát helyettesíti. Az egészben lényeges elem volt a hó. Akár valóságos volt, akár kreált, a lényeg Mitch Emhoff világában a tartós hideg, vagy ahogy Cummings fejtegeti, a téli ragyogás.”

A forgatás helyszíne volt még az elgini Sherman Kórház, az O’Hare és a Midway Repülőterek, valamint a willmette-i általános iskola, ahol Matt Damon felajánlotta, hogy később interjút ad és fotókat készíthetnek a 3. és 4. osztályosok újságjának. A chicagói Henry Ford hídon is zajlottak jelenetek, ahol valódi felhőszakadást éltek át.

Krumwiede főhadiszállása San Franciscóban volt. Cummings a szolgáltatások teljes összeomlását hónapokkal a válság után úgy ábrázolta, hogy a North Beach és Potreto Hill környéke tele volt szemétkupacokkal és mosatlan szennyessel, amit az ablakon dobáltak ki az emberek, éppen úgy, mintha szabadulni próbáltak volna mindentől, ami fertőző lehet.

A tervezőnek a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy meg kellett alkotnia a BSL-4-et (Biosafety Lab, Level 4) annak a jelenetnek a kedvéért, amikor Ally Hextall és David Eisenberg orvosok biológiailag veszélyes kísérletet végeznek. A BSL-4 szoba olyan nyomás alatt van, hogy a levegő ne távozhassék, acél ajtók védik, felfújható tömítések és légi-zár fertőtlenítő zuhanyzóval. „Nehéz feladat volt Howardnak reprodukálni a labort és a berendezéseket – tanúsítja Soderbergh. – Ráadásul ezalatt a nyomás alatt az oxigént egy csövön keresztül kapják, amelyet rendesen kellett összekötni a bevezető lyukkal, így úgy tűnik, hogy valóban működik.”

A jelmeztervező Louise Frogley Soderbergh csapatának másik állandó tagja egyedileg készíttette Ehle és Martin BSL-4 specialisták ruháit, amik a viselőjüket egy oxigén buborékban tartják.

Ehle mondja: „Ha az ember át akar menni egyik laborból a másikba, le kell választani a levegőtömlőt, és kb. két percet várnia a következőre, miközben lélegzik persze, és ennek a ruhának köszönhetően ez megvalósulhat, mert a ruha elegendő oxigént tárol ez idő alatt, és egyúttal a fertőző anyagokat is távol tartja.

 

A VALÓDI TUDOMÁNY

Mielőtt Bruns dolgozni kezdett a Fertőzés forgatókönyvén, találkozott világhírű tudósokkal, akik a fertőző betegségek szakértői, és elkötelezetten kutatott a téma után, hogy biztosítsa a történet hitelességét.

A film történetének megfelelően Lipkin, a fő tanácsadó, aki a forgatásokon is részt vett, kitalált egy olyan kórokozót, amilyen a Fertőzésben található. Elvileg biológiailag lehetséges törzset tervezett, ami hasonlít a létező coronavirusra, de sokkal agresszívebb hatású. A 3D-s modelljét is megalkotta.

„Az elmúlt 10-20 évben gyakran látunk-hallunk jelentéseket újabb és újabb fertőző betegségekről, amik drámai módon növekednek. Van néhány olyan tényező, ami hozzájárult ezek kialakulásához, beleértve az emberek eljutását olyan területekre, ahol érintkezésbe kerülnek különféle állatokkal, vagy a klímaváltozást, vagy a vérszívó rovarok terjedését… Amellett, hogy mi emberek is szállítunk mindent a világ minden tájáról. Szóval a dolgok kombinálódnak.”

„Egy dolgot biztosan megtanultam, hogy a vírusokkal együtt kell élünk a földön – mondja Bruns. – A tudomány, az orvostudomány és a kommunikáció egyre fejlődik és javul, de ezzel együtt egyre nagyobb veszélyek leselkednek ránk, ahogy egyre többet utazgatunk a kontinensek között. Ez az, amit Steven és én szerettünk volna megragadni ezen a filmen keresztül. Van infrastruktúránk, hogy megvédjen bennünket, de a végén a legfontosabb, hogy mi védjük meg egymást.”

A forgatás alatt szinte senki nem volt a szereplők közt és a stábban, aki immunis lett volna a Fertőzés (Contagion) okozta hatásokra, és ez tagadhatatlanul változtatott a viselkedésükön. Ez sok humort eredményezett, például az öklök és könyökök ütköztetése lett az új üdvözlési forma. De közben e mögött meglepő és új tudatosság is volt.”

„Sokkal tudatosabb lettem a dolgokkal kapcsolatban, amiket megérintek, és amiket az emberek megérintenek. Azért nem lettem persze baktériumfób, de elkezdtem a dolgokat másképpen látni – magyarázza Soderbergh. – Ez a film azt teszi a liftgombbal és az ajtókilinccsel, amit a Cápa című film a tengerpartra menéssel.”

 

A SZEREPLŐK

MARION COTILLARD (Dr. Leonora Orantes): 2007-ben a Piaf-ban (La Vie en Rose) Edith Piafot alakította. Ezért az alakításáért megkapta a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat, Golden Globe-ot és más filmes díjakat. További filmjei: Eredet (Inception), Apró kis hazugságok (Little White Lies), A sötét lovag (The Dark Knight Rises), a francia Taxi filmek minden részében szerepelt, Szeress, ha mersz (Love Me If You Dare), Nagy hal (Big Fish), Hosszú jegyesség (A Very Long Engagement), Kilenc (Nine).

MATT DAMON (Mitch Emhoff): A kamera mindkét oldalán végzett munkáját díjazták. Oscar-díjra és Golden Globe Díjra is kapott jelöléseket. Emlékezetes filmszerepei: A legyőzhetetlen (Invictus), Az informátor (The Informant), Good Will Hunting (Good Will Hunting), melynek legjobb forgatókönyvéért Oscar-díjat kapott és jelölést a legjobb férfiszínészi alakításáért. További filmjei: Sorsügynökség (The Adjustment Bureau), A félszemű (True Grit), Azután (Hereafter), Zöld zóna (Green Zone), A Bourne-csapda (The Bourne Supremacy), A Bourne-ultimátum (The Bourne Ultimatum), A Bourne-relytély (The Bourne Identity), A tégla (The Departed), Az ügynökség (The Good Shepherd), Sziriána (Syriana), Ocean’s Eleven – Tripla vagy semmi (Ocean’s Eleven), Ocean’s Twelve – Eggyel nő a tét (Ocean’s Twelve),Ocean’s Thirteen – A játszma folytatódik (Ocean’s Thirteen), The People Speak, melyben executive producerként és színészként is dolgozott, Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan), A tehetséges Mr. Ripley (The Talented Mr. Ripley), Dogma (Dogma), Bagger Vance legendája (The Legend of Bagger Vance), Grimmm (The Brothers Grimm). 

LAURENCE FISHBURNE (Dr. Ellis Cheever): Színészként, producerként és rendezőként is figyelemre méltó tevékenységet végez. Filmszerepei: Ragadozók (Predators), A 13-as rendőrörs (Assault on Precinct 13), Mátrix (The Matrix), Mátrix – Újratöltve (The Matrix: Reloaded), Mátrix – Forradalmak (The Matrix: Revolutions), Titokzatos folyó ( Mystic River), Egyszer az életben (Once in the Life), melyben színészként, producerként, rendezőként és forgatókönyvíróként is megjelent, Miss Evers fiai (Miss Evers’ Boys), Halálhajó (Event Horizon), Gengszter (Hoodlum), Az alvilág mélyén (Deep Cover), Egy igaz ügy (Just Cause). 

JUDE LAW (Alan Krumwiede): Nagy-Britannia egyik legjobb színészének tartják, számos filmben és színházi előadásban szerepel. Jelentősebb filmszerepei: Sherlock Holmes: Árnyjáték (Sherlock Holmes: A Game of Shadows), Sherlock Holmes (Sherlock Holmes), A tehetséges Mr. Ripley (The Talented Mr. Ripley), Hideghegy (Cold Mountain), A. I. Mesterséges értelem (A.I. Artificial Intelligence), Közelebb (Closer), Alfie (Alfie), Sky kapitány és a holnap világa (Sky Captain and the World of Tomorrow) – ennek a producere is ő volt, Mesterdetektív (Sleuth), Holiday (The Holiday), Bűnös viszonyok (Breaking and Entering), Ellenség a kapuknál (Enemy at the Gates), Gattaca (Gattaca).

GWYNETH PALTROW (Beth Emhoff): Napjaink egyik legelismertebb színésznője. A nemzetközi elismerést egy Oscar-díj, egy Golden Globe Díjhozta meg neki, melyeket a Szerelmes Shakespeare (Shakespeare in Love) című filmben nyújtott alakításáért kapott. További filmszerepei: A vasember ( Iron Man), Vasember 2 (Iron Man 2), Két szerető (Two Lovers), Emma (Emma), Sky kapitány és a holnap világa (Sky Captain and the World Of Tomorrow), Költői szerelem (Possession), A nagyon nagy ő (Shallow Hal), Szívörvény (Bounce), A tehetséges Mr. Ripley (The Talented Mr. Ripley), Tökéletes gyilkosság (A Perfect Murder), A nő kétszer (Sliding Doors), Szép remények (Great Expectations), Hetedik (Se7en).

KATE WINSLET (Dr. Erin Mears): Az évtized legemlékezetesebb és legelragadóbb szerepeit keltette életre. Alakításaiért ötször jelölték Oscar-díjra. A felolvasó (The Reader) című film meg is hozta számára az Oscart és a Golden Globe Díjat. Színész családban nőtt fel. 13 évesen szerepelt először a képernyőn. Filmszerepei: Mennyei teremtmények (Heavenly Creatures), Értelem és érzelem (Sense and Sensibility), Lidércfény (Jude), Titanic (Titanic), Sade márki játékai (Quills), David Gale élete (The Life of David Gale), Egy makulátlan elme örök ragyogása (Eternal Sunshine of the Spotless Mind), Én, Pán péter (Finding Neverland), A király összes embere (All The King’s Men), Holiday (The Holiday), Apró titkok (Little Children).

BRYAN CRANSTON (Lyle Haggerty): Háromszor kapott egymás után Emmy-díjat a Breaking Bad című sorozatban nyújtott alakításáért. Ezért a szerepért jelölték Golden Globe is. Színpadi szerepeket is játszott, forgatókönyvíróként és rendezőként is próbálkozott. Filmszerepei: A család kicsi kincse (Little Miss Sunshine), Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan), 2011-ben a Drive című filmben lesz látható, 2012-re várható filmjei: John Carter of Mars, Red Tails, Argo, Total Recall, Rock of Ages.

JENNIFER EHLE (Dr. Ally Hextall): Díjnyertes színpadi és tévés színésznő. Emlékezetes filmszerepei: A király beszéde (The King’s Speech), Napfény (Sunshine), Költői szerelem (Possession), A zsaruk becsülete (Pride and Glory).

SANAA LATHAN (Aubrey Cheever): Színpadi színésznő. A Broadway-n a Raisin in the Sun című előadásban nyújtott szerepéért Tony Díj jelölést kapott. Filmszerepei: Ilyen még nem volt (Something New), Holtunkiglan (The Best Man), Alien vs. Predator – A Halál a Ragadozó ellen (Alien vs. Predator), Időzavarban (Out of Time).

 

AZ ALKOTÓK

 STEVEN SODERBERGH (Rendező): 2000-ben Oscart nyert a Traffic (Traffic) című drámáért, de ugyanebben az évben jelölést kapott az Erin Brockovich – Zűrös természet (Erin Brockovich) rendezéséért is. Soderbergh-et korábban a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában jelölték Oscar-díjra a Szex, hazugság, video (sex, lies, and videotape) című filmért, mely egyben az első nagyjátékfilm rendezése is volt. Fontosabb filmjei: A hegyek ura (King of the Hill), Barátnő rendelésre (The Girlfriend Experience), Az informátor! (The Informant!), Che – Az argentin (Che), Az Ocean’s trilógia, A jó német (The Good German), Buborék (Bubble), Solaris (Solaris), Szemből telibe (Full Frontal), Amerikai vérbosszú (The Limey), Mint a kámfor (Out of Sight), Pusztító szenvedélyek (The Underneath), Equilibrium – Gyilkos nyugalom (Equilibrium). Producerként közreműködött egyebek mellett a következő filmekben: I’m not there – Bob Dylan életei (I’m Not There), Jó estét, jó szerencsét! (Good Night and Good Luck), Egy veszedelmes elme vallomásai (Confessions of a Dangerous Mind), Azt beszélik (Rumor Has It…), Sziriána (Syriana), Távol a mennyországtól (Far From Heaven), Álmatlanság (Insomnia).

MICHAEL SHAMBERG (Producer) és STACEY SHER (Producer) alkotják a Double Feature Films producer duót. A Fertőzés (Contagion) a harmadik közös munkájuk Steven Soderbergh-gel, az Oscar-díjra jelölt Erin Brockovich – Zűrös természet (Erin Brockovich) és a Mint a Kámfor (Out of Sight) után. Nevükhöz fűződik még az Oscar-díjra jelölt Ponyvaregény (Pulp Fiction), A régi környék (Garden State) és legújabban az Eszeveszett küzdelem (Extraordinary Measures). További filmjeik: Nyakunkon az élet (Reality Bites), Derült égből Polly (Along Came Polly), Szóljatok a köpcösnek! (Get Shorty), Matilda, a kiskorú boszorkány (Matilda), Zsaruk bevetésen (Reno 911).

GREGORY JACOBS (Producer): Ezzel a filmmel folytatja az együttműködést Steven Soderbergh-gel, akivel korábban együtt dolgozott az alábbi filmeken: Az informátor! (The Informant!), Barátnő rendelésre (The Girlfriend Experience), A jó német (The Good German), Szemből telibe (Full Frontal), Ocean’s Thirteen – A játszma folytatódik (Ocean’s Thirteen), Ocean’s Twelve – Eggyel nő a tét (Ocean’s Twelve), Ocean’s Eleven – Tripla vagy semmi (Ocean’s Eleven), Solaris, Traffic, Erin Brockovich – Zűrös természet (Erin Brockovich), Amerikai vérbosszú (The Limey), Mint a kámfor (Out of Sight), Pusztító szenvedélyek (The Underneath). Jacobs és Soderbergh 1992-ben kezdett közösen dolgozni, amikor Jacobs a rendező munkatársa volt A hegyek urában (King of the Hill). Önálló munkái: Dermesztő szél (Wind Chill), Más, mint a többiek (Little Man Tate).

SCOTT Z. BURNS (Forgatókönyvíró): Producerként megkapta a Humanitas Prize-ot és a Stanley Kramer Awardot, utóbbit az Oscar-díjjal is jutalmazott Kellemetlen igazság (An Inconvenient Truth) című dokumentumfilmért. További munkái: Az informátor! (The Informant!), A Bourne-ultimátumot (The Bourne Ultimatum).

JEFF SKOLL (Executive Producer): A Skoll Foundation, a Participant Media és a Skoll Global Threats Fund alapítója, valamint az eBay elnöke. Skoll executive producerként több mint 25 filmen dolgozott, melyek összesen négy Oscar-díjat nyertek, és 18 jelölést kaptak. Legfontosabb filmjei: Jó estét, jó szerencsét! (Good Night and Good Luck), Kőkemény Minnesota (North Country), Sziriána (Syriana), Kellemetlen igazság (An Inconvenient Truth), Papírsárkányok (The Kite Runner), Charlie Wilson háborúja (Charlie Wilson’s War), A látogató (The Visitor), Az informátor! (The Informant!), A szólista (The Soloist), Az öböl (The Cove), Élelmiszeripar Rt. (Food, Inc.).

MICHAEL POLAIRE (Executive Producer): Korábban is dolgozott együtt Steven Soderbergh-gel, többek között Az informátor!-ban (The Informant!), a Solarisban (Solaris) és a Szemből telibe című filmben (Full Frontal). Egyéb munkái: Az igazság fogságában (Where the Truth Lies), Amerika Kommandó: Világrendőrség (Team America: World Police), Mulholland Drive – A sötétség útja (Mulholland Drive), Straight Story – Az igaz történet (The Straight Story), Ami a szexet illeti (Speaking of Sex), Szimpla ügy (A Simple Plan), Flubber – A szórakozott professzor (Flubber), Szemet szemért (Eye for an Eye), Becsapva (Betrayed), Az angyal (The Saint).

RICKY STRAUSS (Executive Producer): Fontosabb filmjei: Jó estét, jó szerencsét! (Good Night and Good Luck), Kőkemény Minnesota (North Country), Papírsárkányok (The Kite Runner), Charlie Wilson háborúja (Charlie Wilson’s War), A látogató (The Visitor), Sziriána (Syriana), Kellemetlen igazság (An Inconvenient Truth), Az öböl (The Cove), Gyilkos labda – A kerekesszék harcosai (Murderball), Élelmiszeripar Rt. (Food, Inc.), A szólista (The Soloist), Az informátor! (The Informant!).

HOWARD CUMMINGS (Production Designer): Együtt dolgozott Steven Soderbergh-gel a Pusztító szenvedélyekben (The Underneath). Egyéb munkái: Percy Jackson és az olimposziak – Villámtolvaj (Percy Jackson: The Lightning Thief), Lehetek az eseted? (I Love You, Beth Cooper), Kísértetváros (Ghost Town), Elektrosokk (The Trigger Effect), Az esőcsináló (The Rainmaker), Közönséges bűnözők (The Usual Suspects).

STEPHEN MIRRIONE (Vágó): A Traffic Oscar-díjas vágója együtt dolgozott Soderbergh-gel Az informátor!-ban (The Informant!) és az Ocean’s trilógián. Egyéb munkái: Bőrfejek (Leatherheads), Jó estét, jó szerencsét! (Good Night and Good Luck) és Egy veszedelmes elme vallomásai (Confessions of a Dangerous Mind), Bábel (Babel), Irodai lányok (Clockwatchers), Kavalkád az élet (Thirteen Conversations About One Thing), Bárbarátok (Swingers).

CLIFF MARTINEZ (Zeneszerző): 1976-ban költözött Kaliforniába, fellépett a The Weirdossal, a The Red Hot Chili Peppersszel és a The Dickies-zel. Martinez első munkája Steven Soderbergh-gel a Szex, hazugság, video (sex, lies, and videotape) volt. Azóta számos közös munkájuk volt, így az Amerikai vérbosszú (The Limey), a Solaris (Solaris), a Traffic (Traffic), mely Grammy-jelölést kapott a zenéért is.

LOUISE FROGLEY (Jelmeztervező): Számára a Fertőzés az ötödik közös munka Steven Soderbergh-gel az Ocean’s Thirteen – A játszma folytatódik (Ocean’s Thirteen), A jó német (The Good German), az Amerikai vérbosszú (The Limey) és a Traffic (Traffic) után. Egyéb munkái: Jó estét, jó szerencsét! (Good Night and Good Luck), Syriana (Syriana), Kecskebűvölők (The Men Who Stare at Goats), Bőrfejek (Leatherheads), A Quantum csendje (Quantum of Solace), Az utolsó dal (The Last Song), The Conspirator, A férjem védelmében(The Good Wife).

 Forrás: Intercom

Szólj hozzá